پنجشنبه ، 6 دي ، 1403
حداقل
پیوند های مرتبط
حداقل
چشمه معرفت
کد خبر: 186   |  دفعات بازدید : 2028   |  نظرات : 0 RSS comment feed   |   نسخه چاپی   |   ارسال به دوستان  

ديو در خلوتگه دل

30 خرداد, 1391 13:44
ديو در خلوتگه دل

ما مي‏خواهيم با خلوص و حضور باشيم و به آن علاقمنديم و دين نيز به آن دستور داده، پس كيست كه حواس ما را به شرق و غرب و بالا و پايين، منحرف مي‏كند؟ معلوم مي‏شود ما امين نبوده و در نعمتهاي الهي امانت را رعايت نكرده و دشمن دين خود و خدا را كه شيطان است به درون دل، راه داده‌يم و او فكر ما را رهبري مي‏كند! او در حال عادي كاري با ما ندارد كسي كه مي‌خواهد يك ساعت در جايي بنشيند و فقط به در و ديوار نگاه كند، حواسش جمع است و نگاه مي‏كند، چون اتلاف عمر است و شيطان در حال اتلاف عمر، با تمركز حواس انسان كاري ندارد.

 

نيز اگر كسي بخواهد به آهنگ حرامي گوش بدهد يا منظره حرامي را بنگرد، حواسش جمع است و با كمال حضور دل، آن آهنگ باطل را گوش مي‏دهد و آن منظره حرام را هم مي‌نگرد، چون او دل را به دست كسي داده كه خواسته اش همين است؛ ولي اگر بخواهد مواعظ و معارف ديني را گوش بدهد يا قرآن و دعا بخواند تمركز حواس ندارد، كلمات را بر زبان جاري مي‏كند؛ ولي معاني در دلش راه ندارد؛ زيرا صحنه دل را ديگري گرفته، مانند مال‏ باخته‌ اي كه ديگري به خانه او آمده و غاصبانه آن را اشغال كرده است.

 

ذات اقدس اله مي‏فرمايد: ﴿بَل الإنسانُ عَلي نفسِهِ بصيرة٭ وَلَو ألقي معاذيرة( انسان بر جان خود، «بصيره» است، يعني خودش را مي‏شناسد  . هر كس وقتي به درون خود، سري مي‏زند خود را خوب مي‏شناسد؛ اگر چه ممكن است بخواهد براي تبهكاريهاي خود توجيه هاي ناروا كند و عذرهاي باطل بتراشد: ﴿وَلَو ألقي مَعاذيرة﴾ و اين البته اختصاصي به قيامت ندارد.

 

در دنيا هم ما خود را خوب مي‏شناسيم. اگر بخواهيم كامل بشويم چاره‌ اي جز تهذيب روح نيست و تهذيب روح راه ندادن بيگانه به حريم دل است. وقتي هر گونه سخني را مي‌گوييم، به هر جايي نگاه كرده، به هر چيزي گوش فرا مي‌دهيم، هر غذايي را خورده، و به مال هر كسي چشم طمع دوخته ا‌يم، بدانيم بيگانه را در دل خود جاي داده‌يم.

 

آنگاه كه بيگانه در دل ما جاي كند، آن را تصاحب مي‏كند. به همين جهت، نمازي خوانده مي‏شود كه از نظر فقهي و شريعت صحيح است امّا از نظر كلامي، اخلاق و طريقت مقبول نيست.

 

 چون در بعضي روايات اهل بيت (عليهم السلام) هم آمده است كه: همان مقداري از نماز مقبول است كه انسان مي‏فهمد با خدا مناجات مي‌كند. آن نقاط روشني كه در نماز هست چند جمله‌ اي است كه انسان مي‏فهمد با چه كسي حرف مي‏زند، جملاتي كه با خلوص، ادا مي‌شود  .

 

بنابراين، كمالي كه فقه و دين آن را به رسميّت مي‏شناسد در تقرب به خدا و مظهريّت انسان براي ذات اقدس اله است. چون هيچ نقصي در او نيست. و او هستي، علم، قدرت، حيات و كمال محض است و بنده خدا هر اندازه به او نزديك شود از اين اوصاف سهمي مي‏برد و طرفي مي‏بندد و به همان اندازه، كامل مي‏شود و تنها مانع رفتن به سوي دوست، «غبار ره» است كه با تهذيب، زدوده مي‏شود.

تفسير موضوعي  ،جلد 10 ، صفحه 58 ، آيت الله جوادي آملي

امتیاز : Article Rating|  
ديو در خلوتگه دل
نظرات
در حال حاظر نظری وجود ندارد. اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

تصویر امنیتی
کد نمایش داده شده را وارد نمایید:

حداقل
جستجو