حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: همه مدارس علمیه باید شورای تهذیب متشکل از مدیر، معاون تهذیب و سه نفر از اساتید برجسته از منظر اخلاق داشته باشد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری رسا از دامغان، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در نشست مدیران مدارس علمیه استان سمنان که با حضور مدیر حوزه های علمیه استان سمنان و امام جمعه دامغان به میزبانی مدرسه علمیه امام صادق(ع) "فتحعلی بیک" برگزار شد، با اشاره به اهمیت عملکرد و سیره قولی و عملی مدیران مدارس علمیه در پرورش طلابی مهذب، متعهد و توانمند، اظهار داشت: امروز وجود اتاق فکر تهذیب یا شورای تهذیب مدارس یک ضرورت است.
معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان اینکه مسائل مهمی همچون انگیزه بخشی تحصیلی، مشکلات طلاب در محیط خانواده، ازدواج طلاب، تقوا در فضای مجازی، رعایت زی طلبگی و ارتباط مطلوب با والدین طلاب نوجوان و جوان باید همواره از سوی مدیران پرتلاش مدارس علمیه مورد توجه قرار گیرد، افزود: طلاب را به واقع فرزندان خود بدانیم و هر روز به مسائل آنان به عنوان امانت مردم و خداوند نزد ما، موشکافانه و دلسوزانه توجه کنیم.
وی با بیان خاطراتی از رفتار امام خمینی(ره) و علمای بزرگ حوزه های علمیه با طلاب و شاگردان خود، خاطرنشان کرد: رفتار امام و بسیاری از علمای بزرگ و مراجع تقلید گذشته و امروز در کسوت استادی یا مدیریت مدارس علمیه با طلبه ها و شاگردانشان همچون پدر و دوستی دلسوز و صمیمی بوده است؛ باید از رفتار بزرگان خود الگو بگیریم.
معاون تهذیب حوزه های علمیه با تأکید بر ضرورت احصاء مسائل مبتلا به حوزه ها و طلاب از سوی مدیران مدارس علمیه و لزوم توجه مداوم به امور زندگی طلاب و تلاش برای حل مشکلات آنان، اضافه کرد: به کارگیری طلاب در امور مختلف حوزوی از مباحث مهمی است که سبب رشد طلاب می شود، بی تردید رشد و تعالی با زحمت کشیدن و تحمل سختی ها محقق می شود.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اینکه مدیران، کادر و اساتید حوزه علمیه باید با الگو گرفتن از علمای بزرگ تاریخ تشیع، نگاه کارمندی به وظیفه خطیری که برعهده دارند نداشته باشند، تصریح کرد: شما مدیران مخلص و پرتلاش مدارس علمیه با رفتار پدرانه و مسئولانه خود می توانید بسیاری از برنامه های دشمن برای به انحراف کشاندن طلاب و روحانیان را خنثی نمایید.
وی یادآور شد: فراموش نکنیم که باارزش تر از تربیت کاری برای روحانیت وجود ندارد، پس از تفکیک ها در وظایف معاونت ها و اساتید برخی از اشکالات رخ داد که کم توجهی به جایگاه والای تهذیب و تربیت و پرداختن صرف به مسائل آموزشی در مدارس علمیه است، بی تردید جایگاه تهذیب در حوزه های علمیه باید ارتقاء یابد.
معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان اینکه از نظر بنده معاونان تهذیب مدارس باید پیش از فعالیت در این زمینه کسوت استادی را تجربه کرده باشند، اظهار داشت: از نظر ما مدیر استان و مدیران مدارس علمیه مسئولان اصلی تهذیب هستند، معاون تهذیب مدارس علمیه باید دست راست و بازوی توانمند شما مدیران گرانقدر حوزه ها باشد، همه مدارس علمیه باید شورای تهذیب متشکل از مدیر، معاون تهذیب و سه نفر از اساتید برجسته از منظر اخلاق را داشته باشد و مسائل تهذیبی مدرسه و طلاب در این شورا بررسی شود./977/پ310/ب1