به گزارش سايت جامعه علميه اميرالمؤمنين(ع) حجت الاسلام و المسلمين جلالي مسئول دفتر حضرت آيت الله مصباح يزدي در جلسه اخلاق اين هفته اين حوزه علميه با اشاره به سخن اميرالمؤمنين(ع) در مورد پيامبر(ص) كه فرموده اند: «طبيبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه» تصريح كرد: اميرالمؤمنين(ع) در نهج البلاغه فرموده اند كه پيامبر طبيب حاذقي بود كه ثابت نمي نشست كه مردم به سراغ او بيايند، بلكه دوّار بود و او به سراغ مردم ميرفت و آنها را طبابت مينمود. پيامبر(ص) هم دارو هاي آرام بخش روحي داشت و هم داروهايي كه همراه با شدت و جراحي روحي بود.
وي در ادامه افزود: اوائل انقلاب جمعي از روحانيون تبريز خدمت حضرت امام(ره) رسيدند كه حضرت امام(ره) در توصيه به آنها فرمودند: «روحاني بايد طوري باشد كه وقتي مردم او را ميبينند به ياد رسول خدا بيفتند» حال ما كه به عنوان روحاني بار سنگين رسالت و تبليغ را به دوش گرفتيم بايد اين امانت را سالم به سر منزل مقصود برسانيم. طلاب و روحانيون از جهت امر سنگين رسالت و تبليغ با پيامبران الهي مشتركند.
حجت الاسلام و المسلمين جلالي با اشاره به ادامه سخنان اميرالمؤمنين(ع) در مورد پيامبر(ص) در مورد نياز مردم به داروهاي روحي عنوان كرد: حضرت امير(ع) ميفرمايند كه پيامبر(ص) داروهاي روحي مردم را در موقعيت و زمان مناسب و براساس نياز مردم و هر زمان كه لازم بود استفاده ميكردند و همانطور كه نياز مردم بود با آنها ارتباط برقرار ميكرد. بر همين اساس آنچه براي طلبه مهم و ضروري است نياز شناسي و زمان شناسي جامعه ميباشد كه اين دو مقوله از ويژگي هاي شهيد مطهري بود.
مسئول دفتر حضرت آيت الله مصباح يزدي در ادامه سخنانش با استفاده از سخنان اميرالمؤمنين(ع) در مورد پيامبر(ص) اظهار داشت: مردمي كه پيامبر(ص) آنها را درمان ميكرد سه دسته بودند: 1- آنهايي كه قلبهاي نابينا داشتند كه قلب و روح هر كس نابينا شد روحش بي بصيرت ميشود. 2- آنهايي كه گوش هاي ناشنوا دارند و آماده شنيدن سخنان حق نيستند. 3- آنهايي كه زبان هاي خاموش دارند و در حق گويي ساكت هستند. بر اين اساس افراد جامعه از لحاظ بيماري روحي به اين سه دسته تقسيم ميشوند و ما به عنوان روحاني بايد روي اين بيماري ها كار كنيم، يعني هم قلبها را احياء، هم گوشها را شنوا و هم زبانها را گويا كنيم.
وي در ادامه افزود: با توجه به حديث اميرالمؤمنين(ع) اين سه دسته بيماران جامعه را ميتوان در دو مكان يافت: 1- مكان هاي غفلت زا 2- مكان هاي شبهه زا كه ما به عنوان روحاني بايد هم عوامل غفلت جامعه را بشناسيم و از جامعه غفلت زدايي كنيم و هم شبهات به روز در جامعه را پاسخگو باشيم چون اگر شبهه پاسخ داده نشود تبديل به فتنه ميشود. مثلا حكومت ولايت فقيه كه به عنوان يك مدل حكومتي به جهان معرفي شده است، دشمن شبهات زيادي را در مورد آن مطرح كرده است كه طلاب بايد پاسخگوي اين شبهات در جامعه و دانشگاهها باشند.
حجت الاسلام و المسلمين جلالي در توصيه به طلاب در مورد عوامل مصونيت جوانان ابراز داشت: چند چيز را بايد در جوانان تقويت كنيم: 1- عضويت جوانان در تشكل هاي مذهبي از جمله هيئت، بسيج، تشكل هاي قرآني و فرهنگي كه در اين تشكل ها دو موضوع همانند سازي و الگو گيري را تقويت كنيم. 2- تقويت ارتباط جوانان با روحاني در مدارس و مساجد 3- دوست يابي صحيح 4- تقويت ورزش جوانان 5- اشتغال زايي براي جوانان 6- روشنگري در مورد ازدواج جوانان 7- پر كردن اوقات فراغت
وي ضعف شناخت و تجربه جوانان را يكي از عوامل انحراف جوانان برشمرد و در اين باره گفت: با تشويق جوانان به مطالعه و افزايش شناخت و علم جوانان، مي توان جلوي انحراف آنان را گرفت. يكي از دغدغه هاي مقام معظم رهبري بحث كمبود مطالعه در جامعه است كه ايشان در جايي فرموده بودندكه: « شبي نيست كه من و اعضاي خانواده ام بدون مطالعه بخوابيم » و در جايي ديگر فرموده بودند:« فكر نكنم كه كتابي در مورد دفاع مقدس چاپ شده باشد و من آن را نخوانده باشم»
مسئول دفتر حضرت آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه مطالعه زياد عقل را زياد ميكند و به انسان جامعيت ميبخشد ابراز داشت: مقام معظم رهبري با آن همه مشغله كاري مطالعه زيادي دارند. يادم هست يك روز سردار وحيد با بنده تماس گرفتند و گفتند كه حضرت آقا در حال مطالعه كتابي از آيت الله مصباح بودند كه ظاهراً اين كتاب مشكل چاپي دارد و يك برگ آن سفيد است. حضرت آقا فرموده اند كه آن كتاب را به هر طريقي كه هست امشب بفرستيد كه مطالعه ام عقب نيفتند. حضرت آيت الله مصباح يزدي هم در مورد جامع بودن مقام معظم رهبري به يكي از علما فرموده بودند: « بعد از حضرات معصومين(عليهم السلام) شخصي به جامعيت مقام معظم رهبري نديده ام.»