به گزارش سايت جامعه علميه اميرالمؤمنين(ع) حجت الاسلام المسلمين استهباناتي مدرس جامعة المصطفي العالميه قم با اشاره به حديث ثقلين در مورد قرآن و عترت تصريح كرد: حديث ثقيلن يك حديث متواتر است و از لحاظ سندي هيچ خدشتهاي به آن وارد نيست و مورد قبول شيعه و سني است. با توجه به اين روايت شرط اصلي هدايت و گمراه نشدن، قرآن و عترت در كنار يكديگر است و هر كدام بدون ديگري جوابگو نيست و بايد اين دو باهم باشند و از هم جدا نشدني هستند. اگر كسي بگويد كه من فقط تابع قرآن هستم و لاغير، اين شخص اصلا تابع قرآن نيست و اگر كسي بگويد كه من فقط تابع اهل بيت هستم و لا غير، او اصلا تابع اهل بيت نيست.
شاگرد آيت الله مجتهدي با اشاره به حديث ثقلين و اينكه اهل بيت(ع) طبيب جامعه هستند افزود: اگر كسي ميخواهد خود را درمان كند هم بايد طبيب موجود باشد و هم دارو. اگر داروخانه باشد ولي طبيب نباشد ممكن است بيمار درمان نشود و از درد خود بميرد و اگر هم طبيب باشد ولي دارو نباشد همينطور است. قرآن و اهل بيت(ع) همين گونه هستند، قرآن داروخانه است و اهل بيت(ع) طبيب جامعه هستند و بيماري هاي جامعه را با داروهاي قرآني درمان ميكنند. با اين مثال ساده روشن ميشود كه قرآن و اهل بيت(ع) بايد كنار همديگر باشند و اين دو شرط اصلي هدايت هستند.
وي در ادامه افزود: نبايد از اين دو جلو يا عقب باشيم بلكه بايد همراه اين دو ثقل اكبر باشيم و پيامبر(ص) در ادامه فرمودند: شما نبايد چيزي به اين دو ثقل اعظم ياد بدهيد بلكه آنها اعلم شما هستند.
مدرس جامعة المصطفي العالميه قم با اشاره به آيه قرآن كه ميفرمايد قرآن براي مؤمنان شفاء است اظهار داشت: قرآن براي آنها كه مؤمن هستند شفا است و مؤمن كسي است كه متمسك به ولايت اهل بيت(ع) باشد. اگر بگويند موقعي كه اين آيه نازل شده است ولايت اهل بيت مطرح نبوده است، بايد گفت كه در آن موقع مؤمن به كسي ميگفتند كه اجمالاً و تفصيلاً به هر آنچه كه نبي (ص) آورده است ايمان داشته باشد و ولايت، از ابتداي نبوت پيامبر (ص) بوده است و فقط از واقعه غدير به وجود نيامده است و ولايت پيامبر(ص) از همان روز اول مطرح بوده است.
حافظ قرآن كريم در ادامه، با اشاره به اينكه قرآن احتياج به مبيّن دارد عنوان كرد: گرچه قرآن روشن كننده همه چيز هست ولي نياز به مبيّن دارد. خود قرآن ميفرمايد كه « فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْر » كه منظور از ذكر اهل بيت(ع) هستند زيرا درآيه 10 و 11 سوره طلاق داريم كه « أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا –رَسُولًا يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ » در اين آيه ذكر به معناي قرآن است و رسول هم از لحاظ ادبيات عرب عطف بيان يا بدل ذكر ميباشد يعني رسول همان ذكر است. پس نتيجه اينكه با توجه به آيه سوره طلاق معناي ذكر مشخص شد كه همان رسول است و ما بايد قرآن را از رسول(ص) و اهل بيت(ع) او بپرسيم و آنها مفسر واقعي قرآن هستند.
وي در ادامه افزود: در سوره واقعه در مورد قرآن آمده است « لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ » يعني قرآن را فقط افراد پاك و طاهر بايد مس كنند. دراين آيه يك معناي فقهي وجود دارد كه بدون وضو نمي شود قرآن را لمس كرد و يك معناي حقيقي و بالاتري وجود دارد و آن اينكه منظور از مسّ، درك و فهم قرآن كريم است يعني اينكه غير از مطهرون كسي نميتواند قرآن را درك كند و با توجه به آيه « يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا » منظور از مطهرون، اهل بيت عصمت و طهارت ميباشند.
حجت الاسلام المسلمين استهباناتي در انتهاي سخنان خود در توصيه به طلاب ابراز داشت: نماز شب را ترك نكنيد و هفته اي يكبار هم كه شده نماز شب را بخوانيد و بر آن مداومت كنيد و مراقب باشيد كه ظواهر دنيا شما را فريب ندهد و بدانيد كه اين توفيق امام زمان(عج) بوده كه شما طلبه شديد و اين موضوع را قدر بدانيد و يقين داشته باشيد كه ما طلبه ها صاحب داريم.