به گزارش سايت جامعه علميه اميرالمومنين(ع)،صبح روز سه شنبه هشتم اسفندماه تعدادي از طلاب جامعه علميه اميرالمؤمنين عليه السلام به دست آية الله محمدي ري شهري معمّم شدند.
در اين مراسم آية الله ري شهري با طرح اين سؤال كه رمز موفقيت يك محصل علوم ديني چيست؟ به تفسير آيه شريفه «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ» [النحل:128] پرداخته و توجه به نكات اين آيه را براي هر قشر و گروهي لازم و مفيد دانستند.
ايشان فرمودند: اولين نكته در آيه شريفه معيّت است، اول بايد بدانيم معيّت يعني چه؟ و خدا با كساني است كه اهل تقوا و احسانند به چه معني است؛ معيّت دو نوع است: نوع اول معيّت وجودي و حضوري است، خدا با همه چيز است و عالم محضر خداست «مَا يَكُونُ مِنْ نَجْوَىٰ ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَىٰ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ۖ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا ...»؛ نوع ديگر، معيّت رحمت و نعمت است، و انّ الله مع المحسنين معيّت دوم است، معيّت توفيق است و لطف است براي افراد خاص و اين افراد همان اهل احسانند.
دومين نكته كه بايد دانسته شود معني احسان است: احسان مطلق نيكي و نيكو كاري است، احسان يعني كار خوب را خوب انجام دادن. احسان هركس در مورد كار خودش مفهوم دارد، مثلا احسان كاسب به اين است كه كسب خود را درست انجام دهد، كم فروشي نكند، غشّ در معامله نداشته باشد بلكه مستحبات آن كسب را نيز انجام دهد. امام صادق عليه السلام در پاسخ شخصي كه از معني احسان سوال پرسيد:« و ما الاحسان؟» مي فرمايند:« إذا صليت فأحسن ركوعك وسجودك ، وإذا صمت فتوقَّ كلّ ما فيه فساد صومك ، وإذا حججت فتوقَّ ما يحرم عليك في حجّك وعمرتك ، قال : وكلّ عمل تعمله فليكن نقيا من الدَّنس »نماز مي خوانيد درست و كامل بخوانيد روزه مي گيرد يا حج مي رويد درست و كامل باشد و در آخر امام(ع) يك قاعده كلي بيان مي فرمايند: اگر هر كاري كه براي خدا انجام مي دهيد از هر "دَنَس" و ناپاكي پاك باشد، خوب و درست باشد،اين مي شود احسان.
و نيز پيامبر اكرم (ص) مي فرمايند:« إن الله كتب الإحسان على كل شيء فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وإذا ذبحتم فاحسنوا الذبحة» حتي اگر سر حيوان را مي بريد درست ببريد و ذبح هم احسان مربوط به خود را دارد يعني مثلا با چاقوي تيز ببريد كه حيوان اَذيّت نشود و ...
امام باقر (ع) در ذيل آيه شريفه « والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبُلَنا وإن الله لَمع المحسنين » مي فرمايند: «ان هذا الآية لِآل محمد(ص) و اشياعهم» پس در صف اول محسنين، خاندان نبوت قرار دارند و در صفهاي ديگر پيروان ايشان.
احسان يك طلبه در اين است كه خوب درس بخواند و در كلاس وقت استاد را تلف نكند، احسان استاد در اين است كه خوب مطالعه كند و خوب تدريس كند، وقت طلبه را تلف نكند و احسان يك مدير به اين است كه خوب مديريت كند و در كار كم نگذارد. بدانيم كه آيه شريفه« وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ » شامل همه كارها مي شود و هركس در كاري كه به او سپرده شده كوتاهي كند، كم فروشي كرده و مصداق مُطَفِّف است ؛ و البته هر قدر اين كار را خوب و كامل انجام دهد احسان كرده و مصداق محسنين است و «انّ الله مع المحسنين»، «ان الله يحُِّب المحسنين» خداوند محسنين را دوست دارد و به كارشان بركت مي دهد كمكشان مي كند «انّ رحمةَ الله قريب من المحسنين » رحمت و توفيق الهي به محسنين نزديك است و خداوند به كار ايشان بركت مي دهد«سنزيدُ المحسنين» .
در رابطه با حضرت يوسف قرآن مي فرمايد: « وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنین » وقتي كه حضرت يوسف به سن رشد رسيد به او علم و حكمت داديم ، اين علم تحصيلي نيست من عند الله است و همه مي توانند به اين علم برسند ،اختصاص به حضرت يوسف ندارد هر كس كه محسن باشد خدا به او عطا مي كند:«كذلك نجزي المحسنين» .
اگر طلبه خوب درس بخواند و براي خدا بخواند نه اينكه درس بخواند كه چيزي بشود بلكه خدا را در نظر داشته و خودش را سرباز امام زمان (عج) بداند محسن است.
استاد ري شهري در ادامه فرمايشات خود طلاب را به پيش مطالعه توصيه كرده و افزودند : خوب درس خواندن يعني حتماً پيش مطالعه داشته باشيد و الا درس را نمي فهميد ؛ اول درس را خوب مطالعه كنيد ، قسمتهايي از درس را كه مشكل و مجهول است مشخص كنيد و بعد در كلاس درس ببينيد كه چه چيز بيشتر از استاد گيرتان مي آيد!.
در پايان، ايشان در پاسخ به سؤال طلاب در رابطه با اجتهاد فرمودند: در هر رشته اي اگر انسان بتواند اهل نظر و اجتهاد شود خوب است؛ نويسنده،فقيه و منبري خوب كسي است كه مجتهد باشد و از عهده فهم دقيق قرآن و روايت برآيد و البته ذوق و استعداد افراد خيلي مهم است؛ اين ذوق بعد از گذراندن مكاسب و كفايه مشخص مي شود. پس هركس با كمك ديگران خودش را كشف كند و در مسيريُ كه شايسته است قرار گيرد.
در پايان 4 تن از طلاب بعد از قرائت و پذيرفتن عهدنامه تلبس جامعه علميه اميرالمؤمنين عليه السلام با دست آية الله ري شهري معمم شده و با دعاي ايشان به كسوت روحانيت مشرف شدند.